Keramik är en konstform som har många trogna anhängare. Det är inte bara i Sverige som vi gillar att dreja lera och bränna den för att skapa vackra och praktiska konstverk. Runt om i världen finns det bevis på att keramik är något som faller både konstkännare och den bredare allmänheten i smaken. Att det finns ett stort intresse för att äga keramiska konstverk behöver man inte gå längre än till en konsthandlare för att inse. Men de riktigt stora lerbaserade konstverken hittar man inte i privata gallerior. De har istället blivit nationalklenoder och omtalas i samma mening som de största målningarna eller skulpturerna.
Ett exempel på det är terrakottaarmén i Kina. De består av otroliga 8 000 lerfigurer i full skala som föreställer militärer av olika slag. De finns belägna utanför staden Xi’an i centrala Kina, och de har blivit ett enormt populärt resmål för turister som kommer för att betrakta precisionen och detaljrikedomen hos figurerna. De grävdes upp av arkeologer 1974 och har kallats för århundradets största fynd. När forskarna hittade de första keramikskärvorna insåg de snabbt att de var något stort på spåren. De kunde dock inte i sina vildaste fantasier förvänta sig ett fynd av denna omfattning. Som konstverk i lera betraktat är terrakottaarmén oöverträffat världen runt.
Det innebär dock inte att andra konstverk i samma kategori skulle sakna skönhet eller charm. Tvärtom har terrakottaarméns fascinerande utseende fått många att söka sig vidare till andra keramiska föremål. Ett av de vanligaste historiska keramikobjekten som ofta ställs ut i muséer är vaser, krukor och kärl från gamla tider (http://en.wikipedia.org/wiki/Ceramic_art). Redan på antiken var det vanligt att dreja kärl som finns bevarade in i våra dagar. De är förstås eftertraktade föremål både för historiker och konstsamlare, som ser stora värden i keramikkonsten.
I Sverige finns många av föremålen i den keramiska konsthistorien samlad på Höganäs Museum och Konsthall i Skåne. Där har det alltsedan 1925 pågått utställningar om keramik från förra seklet ända in i nutid, och besökare fortsätter att strömma dit för att ta del av de senaste konstutställningarna. Där finns det också modernare konst som skapar intressant kontrast. Fusionen mellan antik keramik med dagens teknik som mobiltelefoner och AAA-batteri kan vara uppslag för morgondagens konstnärer.